Strona główna > testy zawodowe > Urlop szkodzi

Urlop szkodzi

felieton ukazał się w październikowym wydaniu Personel i Zarządzanie

Większość z nas odlicza najpierw tygodnie, potem niemal godziny do upragnionego urlopu. Snujemy plany, cieszymy się na odpoczynek, żyjemy nadchodzącymi wakacjami. Urlop jednak kończy się szybciej, niż byśmy sobie tego życzyli. Mówimy, że był za krótki, że nie zdążyliśmy tak naprawdę wypocząć, że gdybyśmy mieli jeszcze  tydzień… Przeglądając wyniki badań prowadzonych w Polsce i na świecie można dojść do wniosku, że urlop nam szkodzi. Prawie połowa z ponad 6000 zapytanych Polaków deklaruje, że po powrocie z urlopu nie potrafi odnaleźć się w pracy przez kilka dni. Zgłaszamy rozleniwienie, spadek nastroju, brakuje nam energii, jesteśmy rozdrażnieni, mamy kłopoty z koncentracją oraz ze snem. Najgorzej jest oczywiście pierwszego dnia, gdy myślami jesteśmy jeszcze daleko od naszego miejsca pracy. 30 % badanych deklarowało, że mają problemy  z podjęciem  swoich standardowych obowiązków pierwszego dnia po urlopie. Psychologowie diagnozują taki stan jako depresja pourlopowa (syndrom post-holiday spleen). Zjawisko nosi też nazwę stresu pourlopowego. Objawy są podobne jak w depresji klinicznej. To, co odróżnia ten stan od ciężkiej choroby, to ich natężenie. Z powakacyjną chandrą zmaga się 60% Hiszpanów oraz 76% Brytyjczyków. Pourlopowa depresja trwa od 3 do 7 dni – wtedy też wydajność wzrasta do 80 proc. Jednak do pełnej formy wracamy dopiero po trzech tygodniach. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym Washington pokazują, że wydajność przeciętnego Amerykanina tuż po powrocie z urlopu spada do poziomu 40 % tej sprzed wyjazdu. Po kolejnych siedmiu dniach wzrasta do 80 % i dopiero w trzecim tygodniu skacze do poziomu 110 % wydajności sprzed wypoczynku. Średnia efektywność pracy w trzech pourlopowych tygodniach wynosi więc zaledwie 75 % tej sprzed wyjazdu.

Przyczyn psychologowie upatrują w dwóch obszarach. Po pierwsze w złym systemie pracy przed urlopem. Pracujemy za długo, za ciężko i za dużo. Przeciążamy nasz organizm przez wiele miesięcy, często lat. Źle sypiamy, jesteśmy nieustająco na bardzo wysokim poziomie stresu, nie umiemy odpoczywać i w żaden sposób nie dbamy o to by zapewnić sobie choćby podstawowy poziom Work Life Balance. Drugim obszarem przyczynowym, na który psychologowie zwracają uwagę, jest wypalenie zawodowe i pracoholizm, których nie rozpoznajemy u siebie lub które bagatelizujemy na co dzień uznając, że wszystko się zmieni jak tylko trochę wypoczniemy. Tymczasem, nasz organizm nie jest w stanie zregenerować się w ciągu klasycznego dwutygodniowego urlopu. Psycholodzy pracy podkreślają, że przez pierwszy tydzień wolnego zapracowani ludzie czują się jak na odwyku. Nagle nie muszą się spieszyć, nie mają listy zadań do wykonania, nikt nie kontroluje ich czasu i nie ma powodów do wznoszenia się na znany poziom codziennego stresu. Może to niekiedy prowadzić nawet do odczuć podobnych do syndromu  „odstawienia”. Taki stan najczęściej mija po około siedmiu dniach. Dopiero w następnym tygodniu organizm przyzwyczaja się do nowej sytuacji, a człowiek zaczyna się w pełni relaksować i cieszyć z urlopu. Najczęściej, właśnie wówczas musimy wracać. Jak dobrze wrócić? Garść dobrych rad: nie wracajmy z urlopu w niedzielę wieczorem; wracając, zastosujmy metodę „stopniowego zanurzania”; spokojnie przejrzyjmy skrzynkę mailową, wybierając te wiadomości, na które musimy odpisać natychmiast. Jako świetny teoretyk w tym zakresie dodam równie pobożne życzenie: następnym razem jedźmy na trzy tygodnie urlopu. Czego sobie i Państwu życzę.

Joanna Kolenda

Kategorie:testy zawodowe
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: